25 Mac 2009

Ajaran-Ajaran Praktis Dalam Tasauf.(Bab ii)







Pada pembahasan sebelumnya telah dijelaskan tentang pentingnya ilmu tasauf dan peranannya yang signifikan dalam membentuk keperibadian seseorang muslim yang sempurna.Tidak diragukan lagi bahawa tasauf merupakan aplikasi praktis dari ajaran-ajaran islam.Tasauf memperhatikan perbaikan aspek lahiriyah manusia,memakmurkan aspek batinnya,meluhurkan akhlaknya,serta memperbaiki ibadah dan muammalahnya.

Para pemuka sufi tidak hanya menjelaskan kepada murid tentang hukum dan adab syariat secara teori.Tapi lebih dari itu,mereka menuntun melangkah bersama di tangga-tangga pendakian, menemani di semua sudut perjalanan untuk mencapai Allah dan meluruskan perilaku di kala menyimpang.Begitulah para pemuka sufi membentuk ajaran praktis bagi murid mereka,sehingga dia dapat meraih tiga dasar ajaran agama,yakni iman,islam,ihsan.

Sufi adalah pendahulu dalam amal dan perilaku,bukan pendahulu dalam ucapan.Betapa mudahnya mengucapkan dan mengajarkan sesuatu.Tapi betapa sulitnya mengamalkan dan mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian.

Didalam pembahsan ini akan dihuraikan tentang amal-amal praktis terpenting yang diaplikasikan oleh kalangan sufi dalam mencapai keredahan dan makrifat kepada Allah.Amal-amal praktis dalam ajaran tasauf ini tidak lain adalah aplikasi dari apa yang terkandung di dalam al-quran serta tauladan terhadap Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya.Pada prinsipnya,kalangan sufi tidak menciptkan seseuatu kaedah mahupun ajaran baru.Mereka hanya berjalan mengikuti ucapan,perbuatan dan budi perkerti Rasulullah s.a.w.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan